حضور در نمایشگاه ها
حضور شرکت ها در نمایشگاه ها و پاویون های بین المللی
پله پله تا موفقیت
یک پشتیبانی قدرتمند، لازمه پیشرفت…
تحقیقات بازار بین الملل
طراحی استراتژی درست، پیش از ورود به بازار بین المللی…
مشاوره و منتورینگ

آشنایی با قوانین تجاری کشورها، بازاریابی بین المللی، اخذ مجوزها، فرآیندهای صادرات و همچنین دسترسی به منابع اطلاعاتی مرتبط با این حوزه، از نیازهای اولیه شرکت های دانش بنیان در مسیر ورود به بازارهای بین المللی و توسعه صادرات است. لذا تامین این اطلاعات در دستورالعمل حمایتی آئین نامه صادراتی پیش بینی شده است. همچنین شرکت ها می توانند پس از تکمیل فرم برنامه صادراتی ( Export Plan ) از منتورها جهت پیشبرد برنامه صادراتی بهره مند شوند. منتورها باتوجه به نتایج ارزیابی و برنامه صادراتی شرکت ها، برنامه مدونی جهت پیشبرد اهداف صادراتی تدوین کرده و پیگیری های لازم را برای تحقق آن برنامه به عمل می آورد. منتور طی یکسال همکاری با شرکت، جلساتی را بصورت ماهانه تشکیل و گزارش عملکرد سه ماهه را جهت بررسی و ادامه همکاری ارائه می نماید.

  • مشاوره و ارزیابی پیش نیازهای متقاضی به منظور تهیه نسخه صادراتی
  • مشاوره شناسایی مقدماتی بازارهای هدف
  • مشاوره در زمینه قوانین و مقررات مرتبط با صادرات
  • مشاوره عقد قراردادهای بین المللی، نقل و انتقالات مالی، حمل و نقل بین المللی، بیمه صادراتی، ضمانت نامه صادراتی
  • مشاوره تامین مالی صادرات، طراحی صنعتی، تحقیقات بازار
  • مشاوره استانداردها و مجوزها
  • مشاوره در سایر موضوعات مرتبط با نیازهای شرکت های صادراتی در کشورهای هدف
ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی

رمز موفقیت شرکت ها حضور در بازارهای بین المللی است. بازار بین الملل امکان تجارت با حجم وسیعی از مشتریان و شرکت های مختلف تجاری را فراهم می آورد. تبلیغات به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای موفقیت شرکت ها است و این موضوع ایجاب می کند باتوجه به اهداف شرکت ها و موسسات، تبلیغات موثری طراحی و اجرا شود تا تاثیرگذاری مثبت و مناسبی در بازارهای بین المللی داشته باشد.
در همین راستا آیین نامه حمایتی بخشی از هزینه های تامین الزامات اولیه تبلیغات و اطلاع رسانی بین المللی شامل کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی، ترجمه متون طراحی و ارتقا وبسایت، تهیه کلیپ تبلیغاتی و تبلیغات بین المللی که به زبان غیرفارسی است را حمایت می نماید.

  • تهیه ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی
  • هزینه های مرتبط با مشاوره، عکاسی صنعتی محصولات و طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور
  • هزینه های طراحی و ایجاد وبسایت شرکت ها به زبان های خارجی
  • هزینه های تهیه کلیپ تبلیغاتی
  • هزینه های تهیه خبر تخصصی، پوست و موشن گرافی و انتشار در رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی معتبر
  • هزینه های تبلیغات در مجلات و نشریه های تخصصی خارجی
  • هزینه های تبلیغات از طریق پلتفرم های بازاریابی دیجیتالی، بیلبوردهای تبلیغاتی خارجی
  • هزینه های تبلیغات محصول در وبسایت های B2B و B2C معتبر مورد تأیید مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری
تحقیقات بازار

تدوین استراتژی صادراتی، قیمت گذاری محصول، تحلیل و بخش بندی رقبا، ارزیابی الگوی مصرف کنندگان و سیستم های فروش به تفکیک هر محصول لازمه ورود به بازارهای خارجی و برای صادرات موفق ضروری است. تهیه گزارش های تحقیقات بازار یکی از بهترین ابزارهای دستیابی به اطلاعات و همچنین تدوین برنامه صادراتی است. تهیه گزارش تحقیقات بازار صادراتی با توجه به نیاز شرکت های دانش بنیان می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تدوین برنامه استراتژیک صادراتی شرکت : پس از بررسی میزان بازار صادراتی و نرخ رشد صادرات کالا به تفکیک هر بازار در ماتریس بوستون جانمایی شده و محصولات دارای شانس صادرات بالاتر انتخاب می شوند.
  • انتخاب بازارهای اولیت دار صادراتی : بر اساس سبد محصولات شرکت، تراز خالص وارداتی کشور، نرخ رشد واردات ارزشی و وزنی و همچنین بررسی پارامترهای تاثیرگذاری مانند مسافت، روابط سیاسی، سهولت کسب و کار، نقل و انتقالات مالی و …، کشورهای دارای اولویت صادرات مستقیم و غیرمستقیم و نیز نحوه ورود به بازار صادراتی مشخصص می گردد.
  • تحقیقات بازار و مطالعه بازار کشوری : پس از انتخاب بازار صادراتی کشور هدف تحقیقات بصورت محلی و با مطالعه اسناد موجود جهت شناسایی و بررسی دقیق بازار، روش های نفوذ، تعیین مجوز و استانداردهای لازم، بخش بندی بازار، شناسایی محصولات مشابه، بررسی رقبا، ارزیابی و تحلیل الگوی مصرف کنندگان، تدوین استراتژی قیمت گذاری، تحلیل سنایع و پیش بینی تاثیر تحولات منطقه ای و جهانی در بازار محصول، ارزیابی برند و تدوین استراتژی توسعه برند، بررسی حلقه های واسط و کانال های توزیع، شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر فضای رقابت صورت می پذیرد.
بازاریابی خارجی

ورود به بازارهای بین المللی نیازمند فعالیت های بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، محک فروش، ایجاد سیستم های فروش برای هر یکی از محصولات است. به همین منظور جهت ورود یا توسعه صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان به بازارهای صادراتی جدید، بخشی از هزینه های بازاریابی و فعالیت های ویزیتوری حمایت می شود. خدمات مشمول حمایت در حوزه بازاریابی بین الملل می تواند شامل موارد زیر و نه محدود به این موارد باشد:

  • بررسی هزینه های قانونی ورود کالا و افزایش هزینه پیش روی محصول
  • بررسی محصولات مشابه تولیدی و واردادی در کشور هدف
  • مطالعه و تعیین استاندادها، مجوزها و قوانین موجود جهت ورود کالا
  • دریافت محصولات از شرکت دانش بنیان ایرانی جهت پرزنت حضوری محصول در بازار هدف
  • دعوت از مشتری خارجی برای حضور در ایران و بازدید از خط تولید
  • شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل و تهیه بانک اطلاعاتی و اعتبار سنجی مشتریان
  • سفرهای داخلی در کشور هدف به منظور پرزنت محصول
  • بازاریابی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی رسانه ای
  • شناسایی نمایشگاه های تخصصی محلی، ویزیت و مذاکره با شرکت ها، تهیه کتابچه تخصصی در رویدادهای تخصصی
  • انعقاد قرارداد ۳ الی ۶ ماهه بازاریابی با شرکت محلی برای ارزیابی یا نفوذ در بازار و شناسایی شریک تجاری
اخذ گواهینامه های بین المللی و مجوزها

گواهینامه ها و تاییدیه های بین المللی از مهمترین پیش نیازهای ورود به بازارهای جهانی و همچنین یکی از ابزارهای مهم در ترغیب مشتریان به افزایش کارایی، ایمین و کیفیت محصولات است. در همین راستا و با هدف توانمندسازی و حمایت از شرکت های دانش بنیان، بخشی از هزینه های اخذ مجوزها و گواهینامه ها شامل هزینه خدمات مشاوره، پیاده سازی، انجام آزمون های خارج از شرکت، صدور گواهینامه از مراجع ذیصلاح و همچنین ثبت علامت تجاری در بازارهای خارجی مورد حمایت قرار می گیرد.

  • اخذ انواع گواهینامه های انطباق محصول ( Certificate of Compliance )
  • گواهی محصول اروپا ( CE Mark )
  • استاندارد محصول روسیه ( GOST )
  • سایر گواهینامه ها و نشان های محصول بنابر نیاز بازار هدف ( تایید مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری نیاز است )
  • تجدید گواهینامه ( در صورتی که برای آن گواهینامه حمایت دریافت نشده باشد )
  • تمدید گواهینامه های انطباق محصول، گواهی محصول اروپا، استاندارد محصول روسیه و سایر گواهینامه ها و نشان ها
  • ( در صورت احراز سوابق رسمی صادرات با گواهینامه منقضی شده، تمدید آن امکان پذیر است)
  • ثبت محصولات، تجهیزات، داروها و علامت تجاری در کشورهای خارجی بر اساس معاهدات بین المللی
  • عضویت در اتاق های بازرگانی خارجی، انجمن ها و تشکل های صنفی خارجی
حضور در نمایشگاه های خارجی یا پاویون

حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های بین المللی یکی از ابزارهای مهم جهت معرفی توانمندی علمی و فنی و زمینه سازی مناسب جهت ورود به بازار محصولات و خدمات خارجی و گسترش سهم بازار در حوزه های با فناوری بالا می باشد. در این راستا بخشی از هزینه های حضور در نمایشگاه ها ی خارج از کشور یا پاویون های نمایشگاهی ایران حمایت می گردد. شرایط بهره مندی از این دستورالعمل عبارتند از :
شرکت های دارای مجوزهای بین المللی سیستمی ( مانند GMP و ISO و … )
شرکت های دارای مجوزها و تاییدیه های بین المللی محصول مانند COC و CE و … )
شرکت های دارای مجوزهای داخلی ( مجوزهای داخلی به تفکیک محصول از مراجع ذی صلاح دریافت گردد )
شرکت هایی که محصول آنها در داخل کشور به میزان ابل قبول عرضه و مصرف شده باشد
حضور در نمایشگاه می باید در چهارچوب برنامه صادراتی شرکت و خروجی ارزیابی آمادگی صادرات باشد
شرکت می بایست زیر ساخت های اولیه جهت ورود به بازار بین المللی را دارا باشد. ( وب سایت انگلیسی، کاتالوگ به زبان بازار هدف و … )
حمایت شرکت ها از حضور مستقل در نمایشگاه های بین المللی یا پاویون ملی ایران منوط به تایید کریدورهای توسعه صادرات و کمیته اعزام و پذیرش هیئت معاونت توسعه کسب و کار بین الملل می باشد.

ارسال نمونه محصول

در راستای معرفی محصولات و تجهیزات تولیدی شرکت های دانش بنیان در بازارهای بین المللی و یا توصعه بازار صادراتی، بخشی از هزینه ارسال نمونه محصولات و تجهیزات جهت ورود به بازار جدید به منظور انجام تست های عملکردی در کشور هدف، حضور در نمایشگاه های دائمی، عرضه به نماینده فرشو محلی و یا مراکز مورد تایید مرکز تعاملات بین المللی مورد حمایت قرار می گیرد.
شرکت ها، موسسات دانش بنیان و کارگزاران صادراتی می توانند با ارسال درخواست کتبی و ضمیمه نمودن کلیه مستندات قانونی ( اعم ا قرارداد، فاکتور و … ) از تسهیلات و حمایت های موضوع این دستورالعمل بهره مند شوند.

مناقصات بین المللی

صادرات از طریق مناقصات، مزیت هایی است که آن را در میان سایر مسیرهای صادراتی متمایز می نماید. یکی ز این مزیت ها، مشارکت و اجرای پروژه های زیرساختی می باشد که منافع بلند مدت تری در روابط دوجانبه با کشورهای هدف در پی خواهد داشت. مزیت دیگر بهره مندی از توانمندی های بخش های خدمات کشور در اجرای پروژه های برون مرزی است. لزم بذکر است تنها شرکت های دانش بنیان برتر و توانمند صادراتی ( رتبه ممتاز ERA ) می توانند از این حمایت بهره مند گردند و سایر شرکت ها می توانند از طریق یکی از کارگزاران صادراتی همکار با مرکز تعاملات بین المللی یا پیمانکاران معتبر در مناقصه شرکت نمایند. همچنین بخشی از هزینه های پذیرش شامل خرید اسناد، حقوق یک نیروی متخصص مسئول تکمیل اسناد برای یک ماه و هزینه ارسال اسناد مناقصه و همچنین هزینه کارگزار خارجی پیگیری کننده مناقصه حمایت می شود. کریدورهای توسعه صادرات مسئول بررسی اعتبار و اهمیت مناقصه، میزان تناسب آن با زمینه فعالیت شرکت و تایید نهایی می باشد.
خدمات مورد حمایت عبارتند از :

  • فرآیند خرید، تکمیل و ارسال اسناد مناقصه ( خرید اسناد مناقصه ، ارسال و ارائه اسناد مناقصه به مناقصه گذار ، هزینه ورود محصولات به لیست های خرید خارجی « Vendor List » )
  • دریافت ضمانت نامه شرکت در مناقصه ( کارمزد صورت ضمانت نامه شرکت در مناقصه )
مشاوره قراردادهای تبادل فناوری

شرکت ها به منظور حضور در بازار رقابتی بین الملل ناگزیر به بهبود و نوسازی محصولات و فرآیندهای خود هستند، لذا توسعه فناوری برای دستیابی به فناوری های جدید امری غیر قابل انکار است. انتقال فناوری بین المللی یکی از روش های مهم دستیابی به فناوری های نوین است که با توجه به اهمیت موضوع، شناخت دقیق قوانین حقوقی تجاری و تبعاد حقوقی ناشی از قراردادهای انتقال فناوری اجتناب ناپذیر است. لذا آموزش و ارایه چنین خدماتی از مسیر مشاوره توسط خبرگان هر حوزه برای بنگاه های اقتصادی لازم و ضروری بنظر می رسد. در همین راستا، در این آیین نامه خدمات حمایتی در سرفصل های مختلف در قالب مشاوره تخصصی حقوقی و مزاکرات قراردادهای انتقال فاوری ارائه شده است.

  • قوانین مرتبط با انتقال فناوری
  • بحث و مشاوره پیرامون قراردادها و معاهدات انتقال فناوری و واگذاری دانش فنی
  • تدوین، تهیه و ویرایش پیشنویس قراردادهای مرتبط با موضوع انتقال فناوری
  • مشاوره پیرامون دعاوی حقوقی ایجاد شده پیرامون مباحث انتقال فناوری
  • ارائه راهکار به منظور حل اختلافات توافقات انتقال فناوری
  • موارد مربوط به فرآیند مذارکه شامل تعیین اهداف مذاکره، فهم درست از طرف
  • مقابل، نحوه گرفتن امتیازات موردنظر، تعیین کف مذاکره و نقطه ترک مذاکره

     بررسی تناسب سطح درخواست شرکت ایرانی با میزان توانمندی، نیاز حقیقی و تعیین درصد برعهده کریدورهای توسعه صادرات است. بهره مندی از خدمات کامل مشاوره منوط به در اختیار داشتن تفاهم اولیه ( MOU ) با طرف خارجی و آمادگی شرکت ایرانی برای عقد قرارداد نهایی است.